El decret 463/2020, de 14 de març, que declara l’estat d’alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 limita la llibertat de moviment, a peu o en qualsevol mena de vehicle, segons el propòsit del viatge, i només permet sortir de casa per a una sèrie d’activitats:
– Adquisició d’aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat.
– Assistència a centre, servei o establiment sanitari.
– Desplaçament al lloc de treball per efectuar la prestació laboral, professional o empresarial.
– Retorn al lloc de residència habitual.
– Assistència o atenció a persones grans, menors d’edat, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.
– Desplaçament a entitat financera o d’assegurança.
– Causa de força major o situació de necessitat.

Arran d’aquestes mesures, la Generalitat de Catalunya recomana que, per qualsevol desplaçament, ens generem el “Certificat autoresponsable de desplaçament“.

Hi ha llocs on, amb l’emergència sanitària provocada pel coronavirus, han estimulat l’ús de la bicicleta (per aquells desplaçaments necessaris) per oferir una seguretat (en termes d’higiene i salut) que no ofereixen altres mitjans de transport, ja que és fàcil mantenir la distància de seguretat amb altres persones i no es corre el risc de tocar superfícies amb virus.
A Wuhan (Xina) es va restringir el transport públic i, en canvi, es va fomentar l’ús del sistema de bicicletes públiques compartides. Se’n va augmentar el servei de neteja i manteniment i la demanda del servei es va triplicar.
A Nova York, Hèlsinki i Bogotà, entre d’altres ciutat, han habilitat corredors ciclistes o carrils bici provisionals per fomentar-ne l’ús.
A Amsterdam l’alcaldessa n’ha recomanat l’ús i a Berlín també se’l prioritza com a mitjà de transport més segur.
Aquí, en canvi, s’ha suspès l’activitat del servei del Bicing i bastants ciclistes han estat multats pel simple fet de desplaçar-se en bici.

És per això que diverses entitats ciclistes i ecologistes estan reivindicant un canvi en les polítiques de mobilitat.

El BACC (Bicicleta Club de Catalunya) ha volgut recordar a les autoritats, mitjans de comunicació i la societat en general que “l’ús de bicicleta per als trajectes inevitables ha de continuar sent possible, amb tota la normalitat que permeten aquestes circumstàncies. La bicicleta és un vehicle particular, perfectament vàlid per al transport individual. A més, atès que normalment les bicicletes permeten major distància respecte a altres usuaris, no impliquen confinament en un espai tancat (com un autobús o un tren), i solen ser d’ús individual, és probable que la bicicleta sigui un dels mitjans més segurs per a prevenir contagis“.
A més, el BACC ha presentat propostes concretes que posen la bici al centre de l’estratègia metropolitana contra el col·lapse de la mobilitat.

ConBici (Coordinadora en defensa de la bici) recomana “seguir desplaçant-se en bicicleta durant l’epidèmia de coronavirus, per realitzar els trajectes autoritzats“, recorda que “la bicicleta és una perfecta aliada en aquests temps de crisi COVID-19” i alerta dels “prejudicis cap a la bicicleta en aquests moments“.

Finalment, la CONEBI (Confederació de la Indústria Europea de la Bicicleta) i la ECF (Federació de Ciclistes Europeus) exhorten a tots els estats membres de la UE a permetre que els tallers de reparació de bicicletes continuïn operant durant la crisi COVID-19, sempre seguint totes les mesures de salut necessàries. La CONEBI i la ECF, que representen als usuaris de bicicletes en tots els Estats membres de la UE, creuen que, en el context de la propagació desenfrenada de COVID-19 a Europa, l’ús de bicicletes mecàniques i elèctriques s’ha d’encoratjar, sempre amb total respecte per les normes oficials de protecció de la salut pública.

Podeu trobar més informació a:

BACC

ConBici

– “Pedalear en tiempos de confinamiento” (El Salto, 25.03.2020)

– “Ciclistas bajo sospecha por el coronavirus” (El País, 28.03.2020)

– “¿Quan puc agafar la bicicleta? | Coronavirus” (El Periódico, 20.03.2020)

– “Coronavirus y sistemas de bicicleta compartida: las grandes ciudades los refuerzan, España los cierra” (Ciclosfera, 18.03.2020)

– “Vera Rodríguez (enfermera): “En el escenario actual, el mejor medio de transporte para la ciudad es la bici”” (Ciclosfera, 24.03.2020)

– “Oiga, ¿dónde va usted a estas horas?” (El País, 22.03.2020)

– “Me dicen que a dónde voy en bici… Pues a trabajar, y en mi medio de transporte” (Ciclosfera, 17.03.2020)

– “La bicicleta, aliada inestimable en tiempos de pandemia” (Público, 06.04.2020)